مشکلات رایج بویلرها

diba-admin مقالات, وبلاگ 19 جولای 2023
مشکلات رایج بویلرها

بویلرها اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند و نکات لازم در استفاده از آن ها لحاظ نگردد، می توانند دچار مشکلات متعددی گردند. گاهی اوقات مشکلات به وجود آمده قابل پیشگری هستند، اما همیشه هم اینطور نیست. گاهی مشاهده می شود با اینکه تمامی نکات در نگهداری از دیگ بخار رعایت شده اند اما باز هم این دیگ ها دچار مشکل شده اند. متأسفانه، مهم نیست که چه نوع دیگ بخاری دارید، واقعیت این است که با تعمیر و نگهداری منظم و خدمات سالانه می توان از بسیاری از مشکلات دیگ جلوگیری کرد. در ادامه به بررسی مشکلات رایج بویلرها خواهیم پرداخت.

مهمترین مشکلات رایج بویلرها

دیگ ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. تعدادی از بخش‌های دیگ بخار وجود دارد که ممکن است در طول زمان به دلیل زنگ‌زدگی یا ایجاد رسوبات دچار گرفتگی شوند. برای برطرف نمودن گرفتگی ایجاد شده در دیگ بخار باید ابتدا محل دقیق گرفتگی را تشخیص دهید. برای این کار بهتر است از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید تا از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری گردد.

مسدود شدن مسیر تخلیه آب دیگ

تعدادی از مشکلات رایج بویلرها مانند گرفتگی لوله، مشکلات مبدل حرارتی و غیره را می توان با شستشوی پر فشار دیگ بخار و کل سیستم گرمایش مرکزی برطرف کرد. در برخی موارد که سعی می کنید سیستم را با بشویید و آب دیگ را تخلیه کنید، آب دیگ تخلیه نمی شود. دلایل مختلفی می تواند پشت این مشکل باشد، اما رایج ترین آنها این است که مسیر تخلیه دیگ بخار ممکن است گرفتگی داشته باشد و یا دریچه تخلیه مسدود شده است. محل تخلیه بویلر در پایین دیگ قرار دارد و معمولاً به دلیل انباشت رسوبات معدنی مسدود می شود. روش های مختلفی برای حل این  مشکل وجود دارد که توسط افراد با تجربه باید انجام شود.

گرفتگی لوله های بویلر

گرفتگی نازل بویلر

نازل بویلر بخشی از دیگ های روغنی است که نسبت به سایر انواع بویلرها نیاز به نگهداری بسیار بیشتری دارد. نازل دیگ باید هر چند وقت یکبار بررسی شود زیرا اگر نازل گرفتگی داشته باشد کارایی دیگ را کاهش می دهد و راندمان دیگ بسیار کاهش خواهد یافت. این مشکل همچنین منجر به هدر رفتن سوخت می شود که موجب افزایش هزینه های مصرف سوخت می شود. اگر احساس می کنید که بویلر روغن داغ شما برای تولید گرمای کافی نیاز به زمان زیادی دارد، باید هر چه زودتر نسبت به عیب یابی و رفع مشکل اقدام نمایید.

بویلر با دوده مسدود شده است

بویلرها گاهی اوقات با مشکلی به نام دوده مواجه می شوند که جزو مشکلات رایج بویلرهای با سوخت گازوئیل و سوخت های مشابه است. دوده ذرات کربن نیمه سوخته سیاهی است که معمولاً به ته دیگ می چسبد. هنگامی که دوده بیش از حد وجود داشته باشد، مانعی ایجاد می کند و باعث می شود که گرما به جای گرم کردن آب، از مسیر دودکش بالا برود و هدر رفت انرژی افزایش یابد. برای پیشگیری و رفع این مشکل روش های زیر پیشنهاد می شود.

  • نظافت و سرویس
  • تعویض مبدل حرارتی
  • تنظیم مشعل
  • سرویس و نگهداری های مرتب

اگر دیگ به طور منظم تمیز و نگهداری نشود، پس از مدتی دوده دوباره ظاهر می شود.

کویل بویلر مسدود شده است

در برخی از دیگ های آب بدون مخزن یک سیم پیچ وجود دارد که آب در آن عبور می کند و گرم می شود، کویل به عنوان واسطه تبادل حرارت برای انتقال گرما به آب عمل می کند. هنگامی که آب گرم می شود، مواد معدنی موجود در آب نامحلول می شوند و روی دیواره های سیم پیچ رسوب می کنند. اگر آب به درستی فیلتر نشود، رسوبات ممکن است به داخل کویل دیگ بخار راه پیدا کنند. این امر مانع از جریان آب می شود و فشار آب گرم کاهش می یابد.

پاکسازی بویلر

دریچه دیگ بخار مسدود شده است

از دیگر مشکلات رایج بویلرها، مسدود شدن دریچه بویلر می باشد. دریچه دیگ راه خروج گازهای سوخته و تامین هوای تازه به دیگ است. ممکن است در طول زمان به دلیل گرد و غبار، زباله ها، برگ ها، شاخه ها یا هر جسم خارجی مسدود شود. مسدود بودن راه دودکش ممکن است دسترسی به هوای تازه را برای دیگ محدود کند و در نتیجه کارایی آن را کاهش دهد. توصیه می شود فیلتر توری هوا را روی مجرای دودکش نصب کنید تا از ریزش زباله به دریچه دیگ بخار جلوگیری شود.

گرفتگی لوله های دیگ بخار

تعدادی لوله به دیگ متصل است که برخی از آنها آب گرم را از دیگ می گیرند و برخی دیگر آب سرد را به آن می رسانند. معمولاً شبکه ای از لوله ها اطراف دیگ بخار وجود دارد و گرفتگی در هر یک از لوله ها باعث کاهش راندمان سیستم و گرم شدن بیش از حد سیستم می شود. این مشکل رایج می باشد و دلیل اصلی آن فیلتر نکردن آب می تواند باشد.

رایج ترین مشکلات در دیگ بخار

انواع دیگ بخار و دیگ آب گرم دارای مشکلات رایجی هستند که در این بخش قصد داریم آن ها را بررسی نماییم. برخی از این مشکلات به نوع بویلر بستگی دارند و باید با آن ها آشنا باشید تا در هنگام بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

افت فشار

افت فشار یکی از مشکلات رایج بویلرها به شمار می رود. ممکن است در جایی از سیستم نشتی وجود داشته باشد که آب یا بخار از آنجا خارج می گردد و باعث کاهش فشار می شود. در برخی موارد معیوب بودن شیرهای فشار شکن باعث کاهش فشار در سیستم می شود. این مشکل می تواند سیستم را بسیار ناکارآمد کند.

ترموستات معیوب است

ترموستات معیوب باید در اسرع وقت تعویض شود. ترموستات خراب می تواند سیستم را ناکارآمد کند و همچنین رسیدن به دمای مورد نظر را بسیار سخت کند.

صدای جوشش (kettling)

با بالا رفتن سن دیگ ممکن است صدای جوشش (kettling) ایجاد شود. دیگ هنگام روشن شدن شروع به تولید صداهای عجیب می کند. با گذشت زمان در مبدل حرارتی که آب بارها و بارها گرم می شود، نمک های کلسیم آب سخت در دمای بالا نامحلول می شوند و شروع به رسوب در کف مخزن می کنند. این رسوبات مانع از جریان آب در مبدل حرارتی می شود، آب خیلی داغ می شود و شروع به بخار شدن می کند. همانطور که آب منبسط می شود، مخزن را نیز وادار می کند تا با آن منبسط شود. صدایی که از دیگ بخار می آید به دلیل منبسط شدن دیگ می باشد. در ادامه به برخی از روش های رفع این مشکل اشاره می کنیم.

  • تعویض مبدل حرارتی با مبدل جدید
  • شست و شوی سیستم با فشار بالا تا از شر رسوبات تجمع یافته در سیستم خلاص شوید
  • استفاده از سختی گیر آب یا استفاده از افزودنی های شیمیایی جهت کاهش رسوبات
  • استفاده از بازدارنده مغناطیسی
شستشوی بویلر

مشکلات رادیاتور

ممکن است مشکلاتی برای رادیاتور پیش بیاید. به دلیل تجمع رسوب در لوله کویل رادیاتور، ممکن است فشار آب کندتر و گرمایش کمتر باشد. با گذشت زمان رادیاتورها همچنین می توانند نشت کنند و باعث افت سطح آب و فشار شوند.

علل گرفتگی لوله های دیگ بخار

در انواع بویلرها یک سیستم لوله کشی وجود دارد که آب گرم را از بویلرها به نقاط مورد نظر منتقل می نماید و تعداد دیگری از لوله ها آب سرد را به بویلر منتقل می نماید. این سیستم لوله کشی شبکه پیچیده ای از لوله ها است که ممکن است در طول زمان به دلایل متعددی مسدود شود. گرفتگی لوله ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

سختی آب

سختی آب یکی از دلایل بسیار رایج انسداد لوله های بویلر است. مقدار زیادی مواد معدنی محلول در آب وجود دارد که در اثر حرارت این مواد معدنی به صورت نامحلول درآمده و به دیواره های داخلی لوله ها می چسبند که باعث ایجاد انسداد در لوله ها می شوند. سختی آب برای کل سیستم گرمایش مشکل ساز است. مواد معدنی شروع به رسوب روی دیواره لوله ها می کنند و با گذشت زمان این رسوبات معدنی به اندازه ای ضخیم می شود که لوله ها را مسدود می کند. با استفاده از سختی گیر رزینی آب می تواند از بروز چنین مشکلاتی تا حد زیادی پیشگیری نمود.

زنگ زدگی بویلرها

زنگ زدگی

این مشکل معمولاً برای سیستم های گرمایشی قدیمی رخ می دهد. امروزه لوله های سیستم گرمایش مرکزی برای مقابله با زنگ زدگی طراحی شده اند. اگر اکسیژن بیش از حد در سیستم وجود داشته باشد، در صورت وجود رطوبت، لوله شروع به زنگ زدگی می کند. برای رفع این مشکل از دستگاهی به نام دی اریتور استفاده می شود تا گازهای محلول در آب تا حد زیادی کاهش یابد و از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.